ایا طلا میتواند یک سرمایه گذاری امن باشد؟

ایا طلا میتواند یک سرمایه گذاری امن باشد؟
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

ایا طلا میتواند یک سرمایه گذاری امن باشد؟

 

با شروع سال 2023 قیمت طلا به شدت افزایش یافت و در حال حاضر در بالاترین سطح سالهای اخیر  و در محدوده قیمتی 2400 دلار در هر اونس معامله میشود.از سالیان بسیار دور و قبلتر  تا به  امروز طلا همواره به عنوان یک کالای با ارزش در سبد بانکها و موسسات مالی و افراد حقیقی وجود داشته و خواهد داشت بنابراین میتوان به جرات گفت که میتوان طلا را یکی از گزینه های اصلی سرمایه و پشتوانه در عرصه اقتصاد دانست. به همین جهت مروری را بر روند قیمتی طلا در سال گذشته میلادی خواهیم داشت و سپس در خصوص مزایا و معایب این سرمایه گذاری خواهیم پرداخت . 

 

2 مروری بر قیمت طلا در سال 2023 و 2024

 

قیمت طلا در سه ماهه پا یا نی سال 2023 با نوسان در حدود 1900 دلار معامله میشد وسال2024 آغازگر یک شروع هیجانی برای سرمایه گذاران طلا بود. در اواخر سال 2023 ارزش فلز زرد  )XAU/USD) به شدت افزایش  یافت  و به بالاترین سطح خود از اوت 2020 به 2080 دلار در هر اونس  رسید. با این حال، در طول سه ماهه دوم سال 2023 ،قیمت طلا تا مبلغ 1830 دلار در هر انس کاهش  یافت  این اخرین کاهش ارزش طلا از آن زمان تا کنون میباشد و طلا قله های  جدیدی را در سال جاری فتح کرده است و از

مهمترین دلایل ان تبدیل قابل توجهی از سایر سرمایه ها به طلا در برابر حوادث و مسائل مختلف جهان میباشد .

 

 قیمت طلا  در سال  2023 تحت تاثیر دو عامل  اصلی قرار گرفته بود 

 

چشم انداز سیاست پولی فدرال رزرو  و عملکرد اقتصاد  چین.

در اواخر سال 2022، فدرال رزرو به بازارها  هشدار داد که تورم ماندگار است  و اذعان کرد که آنها در پیش بینی  تورم   و درک اینکه چقدر تورم ریشه دار شده است، اشتباه کردهاند.

در شرایطی که سیاستگذاران فدرال رزرو به وضوح اهداف خود را برای تشدید سیاست انقباضی به منظور مبارزه با تورم  از ابتدای سال 2023 اعلام کردند، بازده اوراق قرضه

10 ساله خزانه داری ایالات متحده در ژانویه بیش از 17 درصد افزایش  یافت  و به 2 درصد رسید که باعث شد XAUUSD با همبستگی معکوس ماهانه نزدیک به 2 درصد از ارزش خود را از دست بدهند. 

 در 24 فوریه 2022، روسیه تهاجم گسترده ای را به اوکراین آغاز کرد که ولادیمیر پوتین،رئیس جمهور روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» نامید. دو روز بعد ، در 26 فوریه،متحدان غربی تحریمهای قابل توجهی را علیه روسیه اعلام کرده  و در  نهایت روسیه را از سیستمهای پرداخت جهانم حذف کردند. تقاضا برای خرید طلا به عنوان بهشت امن سرمایه گذاری در بحبوحه تشدید تنش های ژئوپلیتیکی افزایش  یافت  و قیمت طلا در سال2023به بالای  2000 دلار رسید. 

پس از جلسه سیاستگذاری در نوامبرسال 2023، فدرال رزر وامریکا  در  ب یا ن یه س  یاست خود خاطرنشان کرد که  سیاست گذاران در تعیین سرعت افزایش نرخ بهره در آینده ،تاخیرهای س یاس تی را در نظر  خواهند گرفت. بنابراین پیش بینی ها مبنی بر کاهش سرعت افزایش نرخ بهره شکل گرفت، در نتیجه، بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا کاهش یافت  و به افزایش قاطع قیمت  طلا در ماه نوامبر کمک کرد ، XAUUSD بیش از 8 درصد در ماه نوامبر افزایش یافت.و در حال حاضر به دلایل مختلفی از جمله جنگ روسیه و اوکراین و خریدهای چین و هند و احتمال کم شدن نرخ بهره بانکی در آمریکا طلا در بالای قیمت 2300 دلار در حال معامله می باشد و چندین بار هم فروشندگان عمده دست بفروشهای گسترده یی زدند تا قیمت طلا را به محدوده 2000 دلار در هر انس برسانند ما مسائل مختلفی که ذکر کردیم مانع از کاهش ارزش طلا در بازارهای جهانی شده است.  

 

ایا طلا میتواند بهشت امنی برای سرمایه گذاران باشد ؟

 

از آنجا که طلا دارای نقدشوندگی بالا می باشد بنابراین با توجه به امکانات مختلف خرید و فروش طلا این جذابیت را  برای سرمایه گذاران ایجاد کرده که در هر لحظه از طریق حضور فیزیکی و یا بصورت آنلاین اقدام به معامله بر روی طلا کرده و بلافاصله هم عملیات پرداخت و یا دریافت وجوه در معاملات انجام میگیرد که این از جذابیتهای مهم سرمایه گذاری بر روی طلا میباشد .

 

 

طلا سرمایه گذاری مطمئن در برابر تورم: 

 

در کشورهایی که دارای ثبات اقتصادی کمتری دارند طبیعتا خرید طلا میتواند سرمایهمطمین و مناسبی در  بر ابر تورم باشد و همیشه نگرانی ما این بوده که چگونه ارزش وجوه نقد خود یا سایر سرمایه های خود را در برابر تورم مصون نگه داریم و به دلیل ارزش پایه ای طلا می توان وجوه نقد خود را به طلا تبدیل کنیم تا از کاهش ارزش وجوه نقد خودجلوگیری کنیم بنابراین خرید طلا در ایران می تواند گزینه مناسبی برای حفظ ارزش پول باشد.

 

حفظ ارزش طلا در بحرانهای سیاسی و اجتماعی و طبیعی 

 

در طول تاریخ شاهد بحران های مختلفی بودیم از قبیل جنگلها، سیل و زلزله و اختلافات سیاسی و اقتصادی مثلا در زمان ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا اختلافات اقتصادی و سیاسی بسیاری مابین آمریکا و چین بوجود آمده بود و در کنار این کوید 19 هم بوجود آمد و تاثیرات منفی بر روی بازارهای جهانی گذاشته شد اما طلا کماکان به عنوان یک دارایی امن در حال معامله بود . 

 

رابطه معکوس طلا با بورس 

 

در هنگامی که کشور به جهات مختلف وارد رکود میشود و ارزش سهام و بورس دچار افت میشود این طلا است که ارزش خودش را در برابر ناملایمات حفظ میکند و همواره امنیت سرمایه گذاری را ایجاد می کند بنابراین اگر در بورس سرمایه گذاری کرده ایید و ممکن است که وضعیت اقتصادی نامتعادل شود میتوان سهام را فروخته و در طلا سرمایه گذاری نمایید 

 

طلا دارایی با ارزش ذاتی

 

طلا برای قرنها به عنوان نوعی ارز و یا دارایی برای مبادله و معامله  مورد استفاده قرار گرفته است.

طلا یکی از قابل اعتمادترین داراییها در  جهان محسوب میشود و فلزات گرانبها به دلایلی که در ادامه عنوان میکنیم جز  داراییهای بینظیر با ارزش ذاتی هستند:

. خوردگی و کدر شدن ندارد.

. واکنش پذیری بسیار کمی نسبت به سایر عناصر دارد.

. غیر سمی هستند.

. کمیاب است.

طلا نقطه ذوب نسبتاً پایینی دارد؛ بنابراین می توان آن را به راحتی به سکه یا جواهرات تبدیل کرد.

یک رسانای عالی الکتریسیته است که آن را برای استفاده در دستگاههای الکترونیکی کارآمد میکند.

رنگی منحصر به فرد دارد که هرگز محو نمی شود و مردم در سراسر جهان به شدت به دنبال آن هستند.

هر زمان که بخواهید طلا را به پول نقد تبدیل کنید، میتوانید به یک بانک، فروشنده یا

جواهر فروشی بروید و آن را معامله کنید. ارزش آن ممکن است نوسان داشته باشد، اما با توجه به اینکه طلا  منبعی کمیاب و باارزش است، میتوانید مطمئن باشید که معامله آن همیشه آسان است.

 

 

حفظ حریم خصوصی مالی از طریق سرمایه گذاری در طلا

 

دارایی است که به هیچ کشور یا موسسه مالی خاصی وابسته نیست. این امر ردیابی ذخایر طلای شما را برای دولتها یا سایر موسسات سخت میکند.

در صورت خرید طلای فیزیکی، می توانید آن را در مکانی امن خارج از سیستم بانکی نگهداری کنید. این امر مانع از آن میشود که اگر کسی قصد توقیف دارایی شما را داشته

باشد، نتواند داراییهای طلایی شما را مسدود یا توقیف کند. همچنین سرمایه گذاری طلا راه خوبی برای حفظ حریم خصوصی است؛ زیرا از نظر تاریخی و ارزش ثابت بوده و به اندازه برخی سرمایه گذاریهای دیگر بی ثبات نیست.

 

معرفی چند  روش سرمایه گذاری بر روی طلا در ایران  

 

1.      سرمایه گذاری طلای آب شده

2.      سرمایه گذاری روی سکه طلا  

3.      سرمایه گذاری طلای دست دوم  

4.      سرمایه گذاری شمش طلا

5.      خرید طلا به صورت فیزیکی  

6.      سرمایه گذاری روی گواهی سپرده طلا  

7.      سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری طلا  

 

معایب سرمایه گذاری در طلا

 

همانطور که سرمایه گذاری بر روی طلا محاسن زیادی را بهمراه دارد در مقابل معایبی هم دارد که نباید آنها را نادیده بگیریم .اولین عیب طلا نگهداری از آن می باشد که حتما همیشه در مکانهای امن نگه داری شود و طلا دارایی نیست که بلافاصله ارزش آن چندین برابر شود و برای کسب سود در بلند مدت میتواند گزینه خوبی باشد اما در کوتاه مدت نمی توان انتظار کسب سودهای نجومی را داشت.در هنگام ایجاد بحران های مختلف جهانی ارزش طلا هم دچار نوسانات قیمتی میشود و ممکن است برای مدتی طلای شما با کاهش ارزش مواجه شود و شما بعنوان سرمایه گذار باید روحیه سرمایه گذاری بر روی طلا را با توجه به ریسکهای احتمالی داشته باشید .

 

خلاصه

 

 این پتانسیل وجود دارد که قیمت طلا در سال جاری  رشد های قابل توجهی داشته باشد، اما خطرات نزول ی نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند. طلا همواره سرمایه ایی امن در برابر تورم میباشد و برای جلوگیری از کاهش ارزش وجوه نقد یکی از بهترین روشهای محافظت از سرمایه ها میباشد و در مقابل معایب آن را هم بطور مختصر عنوان کردیم و تصمیم نهایی با شما خواهد بود و شما میتوانید با کارشناسان این مجموعه برای مشاوره سرمایه گذاری در ارتباط باشید .

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی